יום רביעי, 23 במרץ 2016

מלחמה בעבדות המודרנית

כמעט כל עסק גדול עלול להיות קשור באופן כלשהו לתעשיית העבדות. בבריטניה יצא חוק שמנסה להילחם בתופעה.


על פי ארגון העבודה העולמי (International Labour Organization), כ-21 מיליון אנשים נמצאים היום בצורת עבדות כלשהי. המספרים האלה עוברים אפילו את מספרי סחר העבדים המקורי שהתקיים לפני יותר מ-200 שנה. כתגובה לכך, ממשלת בריטניה הציגה במרץ 2015 את חוקהעבדות המודרנית.
משמעות החוק היא שמחודש אוקטובר 2015 עסקים עם מחזור של 36 מיליון ליש"ט או יותר יכינו בכל שנה הצהרת עבדות וסחר בבני אדם (human trafficking) ובה יפרטו את הצעדים שבהם נקטו כדי להבטיח שהעסק ושרשרת האספקה שלהם אינם נגועים בעבדות. מעניין כיצד חוק כזה היה מתקבל בישראל שבה מתקיים סחר בבני אדם בתעשיית הזנות, כתוצאה מייבוא כוח אדם זר, הגעה של מהגרי עבודה, מכניסתם של פליטים והעסקה לא חוקית של תושבי הרשות הפלסטינית.
החוק הבריטי מסמן עבור רבים קו פרשת מים. יש אומרים שהוא מהווה סיכוי חשוב עבור עסקים לשפר את הפרקטיקות שלהם ובמקרים מסוימים לשבור את השתיקה ביחס לשרשרות אספקה אתיות. צפויים קשיים ביישום החוק אם רוצים באמת לפעול על פי רוחו ולצמצם את העבדות ולא להסתפק בהצהרות שטחיות. זוהי סוגיה מורכבת שחובקת הרבה ארצות והרבה תעשיות, מתרחשת בשוליים ולעתים קרובות קשה לעקוב אחריה.



אתגר גלובלי


נורמן פיקוואנס (Norman Pickavance), שותף וחבר הנהלה ב-Grant Thorntonומחבר הספרThe Reconnected Leader כתב את המסמך "סיום העבדות בשרשרת האספקה הגלובלית" (Ending Modern Slavery in The Global Supply Chain) שבו הוא מציע "מלחמה בעבדות" באמצעות "ברית אקטיבית בין עסקים, ממשלות, גופי מחקר, עמותות והעיתונות." פיקוואנס גם קורא לעוסקים בראיית חשבון, התחום שאליו משתייכת החברה שלו, "לא לראות בחקיקה הזאת הזדמנות פשוטה להשיג תזרים חדש של תשלומים על שירותים מקצועיים."
ג'ו ווב (Jo Webb), ראש קשרי מחזיקי מניות בארגון ללא מטרות רווח Sedex שעוסק בשרשרות אספקה, מקווה שארגונים אכן יגדילו בהדרגה את אחריותם בנוגע לאתיקת הפרקטיקות של שרשרות האספקה. ווב אמרה ל-HR Magazine שחברות מתחילות להבין שעליהן לנהל עסקים באופן אחראי לא רק בהיבט של ניהול סיכונים. בנוגע לתפקידם של משאבי האנוש, אומרת ווב שהם האחראים לוודא שהתהליכים והמדיניות הללו מבוססים בתוך הארגונים שלהם. הפרקטיקות האלה יכולות להתרחב אל תוך שרשרת האספקה, אל ספקים קטנים יותר שאין להם מומחים משלהם בתחום.
פיקוואנס מזהיר שכרגע נראה שמנהלי משאבי אנוש רבים מגדירים את תפקידם באופן צר ולא רואים כיצד הם יכולים להפוך למנהיגים מחוברים בעולם שעובר גלובליזציה. לדבריו אלה שחושבים שמדובר במשוכה גבוהה מדי, צריכים לחשוב על הנזק התדמיתי שעלול לקרות למותג ששמו נקשר לפעילות מזעזעת ודוחה.
כמובן שנושא העבדות הינו נושא חשוב במיוחד, אך הוא ככל הנראה לא נוגע לרבים. מהצד השני יש מי שקושרים בין האתיות והפרקטיקות הארגוניות שמזוהות עם מלחמה בעבדות לפרקטיקות הארגוניות לשמירה על זכויות העובדים.
תוכלו להרחיב את הלמידה על נושא שמירה על זכויות העובדים בקישור המצורף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה